Afdrukken E-mailadres

Wat is Roparun?

De Roparun is een estafetteloop van ongeveer 520 kilometer die start in Parijs en Hamburg en finished in Rotterdam. Hierbij leveren de deelnemers, in teamverband, een sportieve prestatie om op die manier geld op te halen voor mensen met kanker. Ook wel een avontuur voor het leven genoemd. Dat blijkt overigens ook uit het motto wat al jaren is: Leven toevoegen aan de dagen, waar geen dagen meer kunnen worden toegevoegd aan het leven.

 

Een Roparunteam bestaat uit maximaal acht lopers die dus ieder gemiddeld zo'n 65 kilometer lopen oftewel meer dan 1 ½ marathon. Daarnaast bestaat een team uit minimaal twee fietsers en nog een aantal mensen in de begeleiding. Denk hierbij aan chauffeurs, verzorgers, cateraars en wegkapiteins. Teams zijn zelf verantwoordelijk voor de invulling van deze taken en gemiddeld bestaat een team uit 25 personen.

 

 

De RO(tterdam) PA(rijs) RUN begon in 1992 met 13 teams, de start was in Rotterdam en de finish in Parijs. De opbrengst was toen fl.100.000,-. In 2004 ging de Roparun voor het eerst in omgekeerde richting, de start was in Parijs en de finish op de Coolsingel in Rotterdam. Door de jaren heen groeide de Roparun uit tot een evenement met landelijke bekendheid, met 275 teams aan de start. In 2011 wordt 'de run' voor de 20e keer georganiseerd. De Roparun heeft de afgelopen jaren in totaal al meer dan 40 miljoen euro opgeleverd! Dit geld wordt bijeengebracht door allerlei acties die door de teams georganiseerd worden, zoals collectes, sponsorlopen, verkoop van koek enz. Het door de Roparun ingezamelde geld wordt aan verschillende goede doelen geschonken, waarvan een aantal ook op Goeree-Overflakkee zoals Calando en het ziekenhuis in Dirksland.

Meer over de Roparun is te vinden op www.roparun.nl 

 

Hoe gaat de Roparun in z'n werk?

8 hardlopers lopen in estafette vorm van Parijs of Hamburg naar Rotterdam. De organisatie zorgt voor een routeboek met kaarten en beschrijving, dit is de verplichte route en hier mag niet van afgeweken worden. Wat een team verder inzet aan voertuigen en begeleiding kan het in zekere mate zelf bepalen, maar wel binnen de gestelde eisen van de organisatie (minimaal 6 en maximaal 8 lopers, maximaal 3 voertuigen, maximaal 2 fietsers bij de loper etc.)

De teams van de Tieleman Keukens - N. Mijnders Runners bestaan uit de volgende deelnemers:
- 8 lopers
- 4 fietsers
- 1 teamcaptain en 2 chauffeurs
- 2 fysio’s/masseurs
- 2 verzorgers
- 2 chauffeurs en 2 kaartlezers
- 2 touringcar chauffeurs

De finish is voor elk team gepland op maandagmiddag 2e Pinksterdag, op de Coolsingel in Rotterdam. Omdat niet elk team even snel loopt, wordt de starttijd in Parijs of Hamburg bepaald door de verwachtte snelheid, die de teams vooraf moeten opgeven. De minst snelle teams starten als eerste op zaterdagmiddag, de snelste op de vroege zondagochtend.
 

 

 

Het traject van de Roparun wordt verdeeld in stukken van 20-25 km, die door groepjes van 3 lopers gelopen wordt, waarbij de lopers om beurt ongeveer een kilometer lopen. In detail: 2 lopers zitten in een klein busje (9-persoons busje waar we meestal nog een zitbank uithalen). Ook in dit kleine busje zitten natuurlijk een chauffeur en een kaartlezer. Als loper 1 gestart is rijdt het busje 1 kilometer verder en stopt daar. Loper 2 stapt uit en wacht tot loper 1 hem aftikt. Loper 2 gaat een kilometer lopen, loper 1 stapt in het kleine busje wat weer een kilometer verder rijdt. Daar gekomen neemt loper 3 het weer over, de rest rijdt weer met het busje een kilometer verder. Loper 1 neemt het dan weer over. Dit gaat zo door totdat de 20-25 km gelopen zijn en een nieuwe groep van 3 lopers het volgende traject gaat lopen.

                                                                                 

 

De loper wordt begeleid door 2 fietsers. Taak van de fietsers is om de loper in het verkeer te beschermen, zoveel mogelijk uit de wind te houden, ’s nachts de weg te verlichten en de juiste route aan te geven. 1 fietser heeft een kaart met routebeschrijving. Het is verplicht om de route die de organisatie geeft te volgen. Afwijken van de route kan leiden tot straftijden of zelfs uitsluiting van de Roparun. De beide fietsers blijven natuurlijk gewoon op de fiets zitten en opletten dat de juiste route wordt genomen. De lopers die in het kleine busje zitten moeten voor die periode drinken en eten vanuit de grote bus meenemen.

Na het traject van 20-25 kilometer is het tijd voor 'de grote wissel'. Dit is een stopplaats voor de grote bus (touringcar), de rijdende thuisbasis van het team tijdens de run. De 2 fietsers en de chauffeur en kaartlezer van het kleine busje worden hier gewisseld. En de 3 lopers worden natuurlijk gewisseld door 3 nieuwe lopers, die het volgende stuk voor hun rekening nemen. De grote bus rijdt vanaf dit punt weer 20-25 kilometer verder naar het volgende wisselpunt. Afhankelijk van de snelheid van het team duurt het 1¼ uur tot 1¾ uur voordat de volgende grote wissel weer plaatsvindt.

 

Interieur touringcar

 

In de grote bus staan achterin 2 massagetafels (een aantal stoelen zijn uit de bus gehaald). De masseurs verzorgen hier de lopers die net gelopen hebben. We streven naar 4 masseurs zodat deze ook onderling elkaar kunnen afwisselen. De masseurs blijven de gehele Roparun in de grote bus. (Op wisselplaatsen mogen ze er wel even uit hoor :-). De taak van de masseurs is eenvoudig: ervoor zorgen dat de spieren van de lopers, fietsers en andere teamleden soepel blijven.

Voor het besturen van de touringcar gaan 2 ervaren chauffeurs van N. Mijnders Transport mee, zodat ook zij kunnen afwisselen. In de bus zijn er ook 2 verzorgers, deze blijven de gehele Roparun in de bus en zorgen voor eten en drinken voor het gehele team ! Ze zorgen er ook voor dat de lopers en fietsers voldoende drinken en eten meenemen voor in het kleine busje. Aan boord van de grote bus is ook een magnetron (of 2) die gebruikt wordt om meegenomen macaroni, nasi of pannenkoeken op te warmen. Ieder teamlid hoeft alleen voor de busreis naar Parijs toe zelf een lunchpakketje mee te nemen. In Parijs wordt ’s middags gezamenlijk een pastamaaltijd genuttigd. Vanaf de start in Parijs tot de finish in Rotterdam wordt alle eten en drinken verzorgd, een soort actieve vakantie dus !

 

 

Op sommige delen van het parcours mogen geen voertuigen komen, hier kunnen we de lopers dus ook niet met het kleine busje wisselen. In die gevallen moeten de lopers die even niet lopen meefietsen. Bij een groep van 3 lopers gaan er dus 2 fietsen mee, omdat er altijd 1 persoon loopt. Deze fietsen gaan mee in het kleine busje. Vanaf Bergen op Zoom tot Rotterdam is het helemaal verboden voor voertuigen, dit betekent dat daar 1 loper loopt, de andere lopers gaan op de fiets en er blijft natuurlijk ook nog 1 fietser/kaartlezer bij. De rest van het team gaat met de grote bus en kleine busjes naar de Coolsingel in Rotterdam.

Verder hebben we ook nog een teamcaptain, die samen met een chauffeur hun eigen busje hebben (ook 9-persoons). Vanaf Bergen op Zoom tot Rotterdam mag de grote bus niet meer bij het parcours komen. Om toch nog te kunnen wisselen gaan vanaf dat punt de lopers die niet “in de wedstrijd” zijn mee in het busje van de teamcaptain. De teamcaptain is in principe het aanspreekpunt van/naar de organisatie van de Roparun en houdt hij onderweg de planning en schema’s in de gaten over wie waar moet lopen of fietsen. Tevens kan de teamcaptain onderweg worden ingezet om bijvoorbeeld nog extra eten in te kopen.

 

 

De Roparun organisatie is niet alleen bij de start en finish actief, maar ook onderweg. De organisatie levert een heel boekwerk met regels waaraan ieder team zich moet houden, en de daarbij behorende sancties (van tijdstraffen tot uitsluiting van de Roparun). Dit voor de veiligheid en een goed verloop van de run. Denk daarbij bijvoorbeeld aan: iedereen moet zich aan de verkeersregels houden, netjes wachten bij verkeerslichten, het parcours mag niet afgesneden worden, voertuigen mogen onderweg niet in de berm van de weg stoppen, maximaal 2 fietsers bij de loper, enzovoorts. Dit wordt onderweg voornamelijk gecontroleerd door motorrijders.

Het herenteam gaat ’s avonds voor de start nog naar een hotel in Parijs waar het een (kort) nachtje kan slapen, het gemende team is dan al onderweg. Wie onderweg in de grote bus kan slapen moet dat vooral doen, wie dat niet kan doet het na de finish in Rotterdam. Roparun is een non-stop estafette wedstrijd met enthousiast publiek en hartverwarmende aanmoedigingen in Zele, Antwerpen en de dorpen en steden in Nederland; dat wil je als deelnemer niet missen!